Mittwoch, 15. April 2009

David Thomson: "America is as effectively over as Metro-Goldwyn-Mayer or United Artists"

Im "Guardian" vom 10. April ein sehr lesenswerter Beitrag von David Thomson mit dem Titel "Down and out in Hollywood" über mögliche Duplizitäten der künstlerischen Qualität im US-Kinofilm zwischen dem gegenwärtigen Freien Fall der US-depressiven Ökonomie und der Großen Depression in den 1930er-Jahren.

From 1932, let's say, until 1945, Hollywood was at its best, and that best includes not just the stars, but Ernst Lubitsch, Preston Sturges, Howard Hawks, Billy Wilder, John Ford and writers such as Sturges, Robert Riskin, Jules Furthman, Dudley Nichols, Norman Krasna, Sidney Howard, Ben Hecht and so on. So far, alas, the distinguishing demerit of the current box-office surge has been that we, the idiots, are lining up to see some awful pictures - and the audience takes it for granted now that little worthwhile opens in the first half of the year. Most new films are at the extremes established by the young audience - from brutal to fatuous. So nothing so far suggests a revival of standards from the 1930s.



Thomson sieht die seriellen Fiction-Formate des Fernsehens als die eigentlichen Sieger bei künstlerischer Qualität und bei der Effizienz des eingesetzten Kapitals, gerade angesichts der Kapitalvernichtung durch Monsterbudgets beim Kinofilm.

Wie gesagt, sehr lesenswert…

ATRIUM

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